Hospodářská komora k protestu taxikářů: Už je na čase, aby ministerstvo dopravy upustilo od slov a přešlo k činům

 

Praha, 9. února 2018Hospodářská komora už od roku 2016 ministerstvo dopravy upozorňuje, aby bezodkladně řešilo situaci kolem nerovných podmínek na trhu a aby řešilo situaci, kdy v legislativě nejsou zohledněné nové podnikatelské aktivity typu Uber. Není přípustné, aby taxikáři na jedné straně museli plnit všechny zákonné povinnosti, ale jiní nemuseli. Současná situace je jen eskalací této vleklé a státem neřešené problematiky. Neobejde se ale bez okamžitého legislativního řešení. Podle Hospodářské komory už je na čase, aby ministerstvo dopravy upustilo od slov a přešlo k činům, a proto vyzýváme ministerstvo dopravy i magistrát, aby předložily řešení, které dnes nerovné podmínky na trhu narovná.
 
Hospodářská komorav současnosti finalizuje i doporučení pro rozvoj sdílené ekonomiky adresované vládě, ve kterém se věnujeme i problematice taxislužeb. Tato doporučení vznikla na základě tří kulatých stolů, ke kterým usedli jako zástupci taxislužeb, tak i Uberu, přední odborníci na digitální ekonomiku, regulátoři a představitelé státu i akademické obce.
 
  • V rámci Hospodářské komory působí jak „tradiční“ firmy sdružené třeba v Asociaci hotelů a restaurací či Asociaci koncesionářů v taxislužbě, tak i nové „platformy“ sdílené ekonomiky. Na půdě Hospodářské komory organizujeme kulaté stoly, ke kterým usedají právě zástupci obou stran (Liftago, Uber apod.), ekonomové a právní experti. Stávající hráči na trhu si stěžují na nefér podnikatelské prostředí. Protože zatímco jedni jsou přísně regulováni a omezováni v podnikatelské činnosti, firmy působící ve sdílené ekonomice těmto omezením nepodléhají dnes tolik.
  • Fenomén sdílené ekonomiky je jen přirozenou reakcí na přeregulovanost některých odvětví na trhu. Obecně závazná pravidla mají platit na všechny hráče na trhu stejně – na tradiční i nové, ale pokud se budeme ubírat cestou utahování regulatorního šroubu, neprospěje to ani firmám z obou táborů a ani jejich zákazníkům.
  • Hospodářská komora prosazuje kultivované a férové podnikatelské prostředí, tzn. obě strany by měly mít rovné podmínky, přeregulovanost těchto odvětví je potřeba snížit. Právě z konsensu mezi tradičními a novými firmami by měla vzejít pravidla. A stát by měla tato pravidla převzít za závazná. Toto by si měly uvědomit firmy zejména ze sdílené ekonomiky, které se staví proti jakékoli regulaci. Na druhou stranu, na příkladech z ČR i zahraničí ale je vidět, že kdo podmínky dodržovat nechce, tomu je podnikání zakázáno…
  • Na okraj: Vloni Hospodářská komora organizovala jednu ze série diskusí podnikatelů s politiky pod názvem Cestovní ruch v krizi, nebo připraveným štěstí přeje? Účastnil se mj. tehdejší ministr Daniel Herman, na diskusi jsme představili výsledky ankety mezi firmami působícími v cestovním ruchu. Jedna z otázek směřovala právě ke sdílené ekonomice.
  • Jako největší bariéra rozvoje podnikání v tomto oboru byl hodnocen současný stav právního rámce v oblasti cestovního ruchu, pro který se přiklonila nadpoloviční většina všech respondentů. Na druhém místě skončil stav podnikatelského prostředí, tedy obecný a regulatorní rámec, jako jsou daně, různé výkazy, fungování správních a soudních orgánů.
  • Mezi budoucí výzvy patří rozhodně problematika sdílené ekonomiky. Nejčastěji přitom respondenti vnímají sdílenou ekonomiku jako něco přirozeného, co by však mělo být legislativně podchyceno.
  • Hospodářská komora ČR varuje před ukvapenou regulací, která by mohla celý trh výrazně pokřivit a poškodit i spotřebitele. Případná regulace sdílené ekonomiky by vzhledem k jejímu globálnímu charakteru měla být koordinována alespoň na úrovni EU. Ve shodě s Evropskou komisí doporučujeme především stanovovat podmínky, za kterých se sdílená ekonomika bude rozvíjet.
  • Cílem státu musí být snaha udržet subjekty v legální ekonomice. Jakékoliv plošné a ukvapené regulace mohou výrazně pokřivit a poškodit i spotřebitele. Hospodářská komora ČR je proti neopodstatněným selektivním zvýhodněním jednotlivých forem podnikání v rámci sdílené ekonomiky, například v závislosti na způsobu pořízení vozidla. Jsme toho názoru, aby se postupovalo především cestou snížení současné regulatorní zátěže tradičního podnikání.
 
Miroslav Diro, odbor vnější komunikace HK ČR

 

Rychlé odkazy

Česko saské cesty

Böhmisch-sächsische Wege

- klikem se loga zvětší

GENERÁLNÍ PARTNER 2017

 

HLAVNÍ PARTNER 2017

 

 

 

 

PARTNEŘI AKCÍ

 

HLAVNÍ PARTNER AKCÍ 

Dobrého listu komory pro SŠ 2017

Dobrého listu komory pro VŠ a VOŠ 2017

  

 

 

 

GENERÁLNÍ PARTNER

Dobrého listu komory pro SŠ 2017

 

 

GENERÁLNÍ PARTNER

Dobrého listu komory pro VŠ 2017

 HLAVNÍ PARTNEŘI EFÚK 2017

.

.

 

GENERÁLNÍ PARTNER

pro SOKRATES 1 - prezentace SŠ 2017

.

 

 

SOKRATES 1 a 2

Projekt byl podpořen Ústeckým krajem